Frågor & Svar

Var skickar jag medlemsansökan vid överlåtelse av lokal?

Fastum har hand om föreningens ekonomiska förvaltning. Vid överlåtelse laddas medlemsökan upp via mäklarservice sida. Det är en plattform som gör det lätt för mäklare att hantera dina ärenden.

Där hämtas även mäklarbilder och registreras överlåtelser.

Här är en länk till sidan https://90220.se/mäklarservice

Det är viktigt att överlåtelseavtalet och medlemsansökan skickas den här vägen och INTE direkt till föreningen, då det kommer orsaka en längre handläggningstid. När överlåtelseavtalet är registrerat kommer ni att få ett e-postmeddelande som bekräftar detta.

E-post till köparen måste anges eftersom medlemskapsansökan skickas från föreningen via e-post. Medlemskapsansökan måste vara ifylld av samtliga köpare innan medlemskap kan behandlas.

Vad innebär det att inneha en lokal med bostadsrätt?
Som bostadsrättshavare av en lokal är du medlem i en bostadsrättsförening. Föreningen har till uppgift att upplåta nyttjanderätt av lokaler åt sina medlemmar på obegränsad tid. Det innebär att du tillsammans med övriga medlemmar i bostadsrättsföreningen äger och förvaltar det som ingår i föreningen. Genom den styrelse ni väljer vid den årliga föreningsstämman, bestämmer du och dina grannar över era lokaler. 

Vem sköter den ekonomiska förvaltningen?
Den ekonomiska förvaltningen (avgiftsavier, bokföring mm) sköts av Fastum. De är en av Sveriges största aktörer inom ekonomisk förvaltning. Kontaktuppgifter finns under "Kontakt".

Varför betalar jag en årsavgift till föreningen?
Årsavgiften ska täcka din del av föreningens gemensamma kostnader som till exempel räntor, amorteringar, förvaltning och fastighetsförsäkring. 

Vart skickas avierna för månadsavgiften?
Avierna skickas till den adress som du uppgett till mäklaren vid avtalsskrivning. Ni måste själva kontakta föreningens förvaltare, Fastum, om ni vill få avierna till annan adress eller betala på annat sätt. 

Får jag hyra ut min lokal?
Om du vill hyra ut din lokal krävs samtycke från föreningens styrelse, enligt föreningens stadgar. Du som innehavare av lokalen ansvarar för din lokal även under uthyrningstiden. Detta innebär att du ska se till att årsavgiften till föreningen blir betald och att din hyresgäst sköter sig. 

Vem ansvarar för reperationer och underhåll?
Enligt stadgarna är du som medlem ansvarig för inre reparationer och underhåll av din egen lokal. Föreningen svarar för det yttre underhållet av exempelvis fasader, yttertak och gemensamma ytor.

Finns vatten indraget?
Kallvatten finns indraget till lokal, i bakre delen av lokal. 

Får jag sätta upp en skylt på min lokal?
Varje lokalinnehavare kan sätta upp en egen skyltl. Kostnad för skyltar står varje lokalinnehavare för. För att sätta upp skylt behövs medgivande av styrelsen samt att det kan krävas bygglov.

Finns det bredband?
Det finns öppen fiber som levereras av Global Connect. För att teckna abonnemang gå in på globalconnect.se och följ anvisningarna.

Var delas post ut?
På området sitter postlådor uppsatta med lokalens nummer. För att postutdelningen ska fungera smidigt kan du sätta upp företagsnamn på lådan. När du uppger din adress, till exempelvis leverantörer, är det bra om du uppger lokalnummer efter din adress, exempelvis Albybergsringen 105, lokal XX

Görs besiktning av lokalen?
Lokalerna är besiktigade vid tillträdet.

Avlopp 

Om ni bygger ut avloppet i lokalen behöver ni montera vakuumventil.

Finns det en försäkring?
Bostadsrättsföreningen har en fastighetsförsäkring hos Trygg Hansa.